Stravovanie podľa Mesiaca

 

Stravovanie podľa Mesiaca

Čítala a počula som o veeľa diétach možných aj nemožných, vždy sa mi však zdalo, že je to príliš veľa upierania s malým efektom dlhodobím. Ale Mesiac a stravovanie podľa neho mi príde, také dosť prirodzené. Kebyže mám kilá navyše ja, tak určite vyskúšam tento spôsob stravovania. A možno, to nie je len o ubúdaní kíl, ale o správnom stravovaní. Každopádne tu vám ponúkam krátky článok o jedle, Mesiaci a dobrom pocite 🙂
Práve Mesiac má veľký vplyv na našu Zem a tiež na psychiku človeka. Vďaka jednotlivým fázam – spln, nov, prvá štvrť, posledná štvrť – a znameniam zverokruhu, ktorými prechádza, ponúka možnosť zadeliť si stravu, ktorá by mala najlepšie vyhovovať nášmu organizmu. Každé znamenie je totiž niečím charakteristické a je tiež nositeľom živlu našej planéty. Ide o vzduch, vodu, zem a oheň. Podľa toho, v ktorom znamení, a teda aj živle sa Mesiac nachádza, si môžete pripraviť jedálny lístok. Ten vám pomôže ľahšie zhodiť prebytočné kilogramy, dodá vám energiu a tiež odstráni únavu. Ako? Stačí sa riadiť lunárnym kalendárom a podľa toho si každý deň pripravovať vhodnú potravu.
Fázy Mesiaca

Nov – deň pôstu, detoxu. Vhodné je pitie väčšieho množstva vody, čaju, aby sa organizmus prečistil.
Narastajúci Mesiac – prvá štvrť – v tomto období telo všetko lepšie vstrebe, príjme. Lepšie vám zaúčinkujú vitamíny, výživové doplnky, ale tiež alkohol či toxíny, ktorých by ste sa mali vyvarovať.

Spln – v deň kulminácie splnu sa odporúča nejesť nič, ak sa to však nedá vydržať, tak len jeden druh potraviny, podľa znamenia zverokruhu, v ktorom sa Mesiac práve nachádza. Ak je napríklad v Blížencoch, tak môžete jesť po celý deň brokolicu, piť šťavu z jej vývaru a vodu, čaj.

Poznámka: Mesiac sa zdrží v každom znamení zverokruhu približne dva a pol dňa.
Keď Mesiac prechádza…

… ohnivými znameniami zverokruhu, to sú Baran, Lev a Strelec, konzumujeme potraviny a jedlá pozostávajúce z bielkovín a plodov. Konzumácia týchto potravín vám nezaťaží organizmus a rozhodne z nich nepriberiete. Patrí sem napríklad ananás, banány, marhule, čučoriedky, jablká, slivky, ríbezle, artičoky, baklažán, cibuľa, huby, tekvica, paradajky. Rovnako rastlinné bielkoviny ako špargľa, orechy, všetky strukoviny a tiež živočíšne bielkoviny ako mlieko, mliečne výrobky, syry, jogurty, mäso, ryby.

… zemnými znameniami – Býk, Panna a Kozorožec – máme dovolené konzumovať koreňovú zeleninu a tiež soľ. Tú si vo väčšom, nie však extrémnom množstve môžeme dopriať práve v tejto fáze napríklad v podobe slaných orieškov.

… vzdušnými znameniami – Blíženci, Váhy, Vodnár –, mali by sme sa sústrediť na konzumáciu kvetov a tukov. Ide o citrusy, granátové jablko, jahody, pomaranče, mandarínky, brokolicu, cherry paradajky, karfiol, tekvicu, ružičkový kel a tiež rastlinné tuky ako avokádo, orechy, oriešky, oleje. Živočíšne tuky ako kravské maslo, mliečne výrobky, masť, všetky druhy mäsa, rybí olej.

… vodnými znameniami – Rak, Ryb, Škorpión –, mali by sme sa zamerať na konzumáciu listov a sacharidov. Dopriať si bylinkové čaje, špenát, hlávkový šalát, fenikel, kapustu, žeruchu, všetky čerstvé bylinky. Rovnako ako sacharidy v podobe chleba, pečiva, ryže, cestovín, zemiakov.
Ako začať?

Najlepšie je mesačnú diétu začať deň pred splnom. Večer pred splnom je dobré piť len zázvorový čaj, ak je deň koreňa, alebo mätový, ak je deň listu. Acidofilné mlieko, ak sú dni bielkovín, a vývar z brokolice či karfiolu, ak sú dni kvetu.
Vždy treba piť tekutiny pred jedlom. Nikdy nie počas jedenia.
Posledné jedlo dňa by malo byť o 18. hodine, najneskôr však o 19. hodine.
Keď je Mesiac v splne, nove, prvej a poslednej štvrtke, nastávajú dni pôstu a vtedy nejeme hustú ani varenú stravu. To sú dni očisty, detoxikácie.
Počas chudnutia sa treba vyvarovať pitia harmančekového čaju, lebo spomaľuje činnosť čriev.
Po každom jedle je treba dopriať oddych tráviacim orgánom aspoň dve hodiny.
Jedlo treba prežúvať v pokoji, nie v strese, čo najdlhšie.
Vyhnime sa studeným nápojom, ktoré spomaľujú proces trávenia.
Doprajeme telu dostatok vitamínu C. Ten chráni hormóny odbúravajúce tuky. Rýchlejšie sa dostanú k tukovým zásobám, ktoré odbúrajú.
Verím tomu, že vás tento článok obohatil a inšpiroval a takisto verím tomu, že keď sa niekto vydrží takto disciplinovane stravovať, tak aj ten pocit musí byť ooveľa lepší ako nahádzať obedík do seba za pol hoďku, nech už je sebezdravší 🙂
Našťastie si môžme v dnešnej dobe vybrať čo a kedy chceme papkať a ktovie, možno sa aj V Délii zjaví nejaké fajné Lunárne jedlo 🙂
Prajem pekné dni a ako vždy Dobrú chuť!

Zdroj: Šarm

Hliva ústricová, zdravie z lesa!

Milí zákazníci,

napríklad aj zajtra budeme mať pre Vás navarené fajné, čerstvé jedlo z Hlivy ústricovej – Fantastický Hlivový paprikáš so semolinovými mini kolienkami. No a aby ste si obohatili Vašu informačnú základňu, tu je krátky článok o tejto veeľmi zdraviu prospešnej hube:

Hliva ustricová

Hliva ustricovitá (Pleurotus ostreatus) je drevokazná huba. Ako nezelený organizmus, prijíma zo zelených organizmov, teda stromov, veľa látok, ktoré sú pre jej život dôležité a ktorými nepohrdneme ani my, ľudia. Navyše, hliva obsahuje látky v takom množstve a pomere, ktorý ľudskému organizmu maximálne vyhovuje. Hliva si berie živiny zo stromov a človek si ich môže vziať z hlivy. Hliva obsahuje betaglukány a celý rad vitamínov B, D, C, K, proteínov, sterolov, niektoré mastné kyseliny a stopové prvky chrómu, medi, železa, jódu, sodíka, selénu a zinku. Hliva obsahuje tiež hubovú vlákninu, vďaka ktorej sa z tela uvoľňujú usadené škodliviny a má vplyv na peristaltiku čriev.

Hliva ustricová má dlhú históriu. V starej Číne počas dynastie Song ju ľudia často dávali ako darček svojim priateľom alebo rodine. O tom, že ju považovali za veľmi cennú látku, svedčí aj fakt, že v obchode fungovala ako výmenné platidlo. Aj keď je hliva ustricová veľmi uznávaná a štatisticky najpredávanejšia huba vo svete, verejnosť o nej ešte veľa nevie. Boli to práve slovenskí vedci, ktorí poukázali na liečivé vlastnosti hlivy ustricovej. Ich výskum ukázal, že hliva ustricová pôsobí proti nádorovým ochoreniam. Konzumácia hlivy ustricovej pôsobí pozitívne na náš imunitný systém a zvyšuje jeho aktivitu, pôsobí na poruchy metabolizmu cukru a tuku, pomáha regulovať funkciu čriev, upravuje vylučovanie, upokojuje kĺbové ťažkosti. Navyše upravuje krvný tlak a odstraňuje z tela jedovaté látky, čím zabraňuje ich vstrebávaniu sa do ľudského organizmu. Výskumy poukázali aj na priaznivé účinky hlivy ustricovej pri liečbe ekzémov, kožných alergií, hemeroidov, kŕčových žíl a nádorových ochorení. Hliva tiež pozitívne vplýva na náš krvný tlak, ochorenia srdca, cievnej sústavy a na znižovanie hladiny cholesterolu. Môžeme ju taktiež využiť aj ako prírodné antibiotikum.

Beta glukán v hlive ustricovej je látka, ktorá zvyšuje odolnosť proti baktériám a vírusom, pomáha telu bojovať proti rakovine, regeneruje tkanivá a celkovo posilňuje organizmus. Najviac tejto látky sa nachádza v stopke. Výhodou tejto huby je aj jej neutrálna chuť a variabilita v kuchyni, navyše vzácny beta glukán je veľmi stabilná látka a tak jeho výživné vlastnosti nezničíte varením, ani smažením. Pre pravidelné doplnenie účinných látok môžete hlivu konzumovat v tabletkách.

Účinky beta glucanu
Z množstva výskumov a štúdií, ako aj z praktického používania beta glucanu sú známe nasledovné účinky:
Aktivácia imunitného systému a ochrana pred infekciami
Vhodné užívať počas rekonvalescencie a na získanie vitality a energie. Vhodné pre diabetikov, bezlepkovú diétu, tehotné a dojčiace ženy.

 

Zdroj: zdravie4you.sk

Prečo Vám servírujeme čínsku kapustičku :-)

Čínska kapusta – málokalorická bomba

cinska kapusta

Čínska kapusta (Brasica Chinensis) – čeľaď kapustovitá

Z Číny pochádza množstvo kvalitných potravín, ktoré sú zdravé a pomáhajú pevnejšiemu zdraviu. Čínska kapusta nie je žiadnou výnimkou, jej najväčší plus jej nízka kalorická hodnota. Ak sa pokúšate schudnúť, tak práve čínska kapusta je ideálnou potravinou so skoro nulovou kalorickou hodnotou ale vyššou nutričnou hodnotou. Teda neprijímate iba prázdne kalórie ale sú tam aj vitamíny, minerály a ostatné látky… Čínska kapusta posilňuje imunitu, trávenie, vylučovanie a…

Čo obsahuje čínska kapusta – účinné látky

Bielkoviny, sacharidy, vláknina, tuk, voda, vápnik, železo, horčík, fosfor, draslík, zinok, sodík, selén, mangán, omega 3, omega 6 kyseliny, vitamíny A, B, C, E, K, luteín, betakarotén, cholín, kyselina listová a kyselina pantoténová.

Čínska kapusta a jej účinky na zdravie

  • Podporuje imunitu, prevencia vzniku rakoviny, obezity, podporuje funkciu a regeneráciu buniek, chráni pred radikálmi
  • Podporuje a urýchľuje trávenie, pravidelnú stolicu, môže pomôcť pri chudnutí, nízka kalorická hodnota
  • Mierne močopudné účinky regulujú vodu v tele, podporujú funkciu obličiek, močových ciest a pečeni
  • Prevencia vzniku Osteoporózy, podporuje tvorbu a pevnosť kostného, kĺbového tkaniva a zubov, zlepšuje kvalitu pokožky, vlasov a nechtov
  • Prevencia vzniku kardiovaskulárnych ochorení, znižuje vysoký cholesterol a krvný tlak
  • Normalizuje hladinu cukru v krvi, prevencia vzniku Diabetesu
  • Pozitívny vplyv na nervový systém
  • Odstraňuje a nespôsobuje plynatosť ako iné druhy kapusty

Čínska kapusta pri chudnutí

Čínska kapusta je perfektná pomôcka pri chudnutí! Nízka kalorická hodnota: 12 kcal na 100 g, nezaťažuje tak trávenie, ako ostatné druhy kapustovín a tým je vhodná pre ľahké a vyvážené stravovanie. Čínsku kapustu môžete konzumovať ako hlavné jedlo s inými druhmi zeleniny (zeleninový šalát) spolu s nejakou bielkovinou (vajíčko, ryby, šunka, syr, cottage cheese…), ako zeleninovú prílohu listy ku mäsu, môžete ju aj ľubovoľne tepelne upravovať. V každej forme je čínska kapusta dobrou voľbou.

Čiže milí naši stravníci, ak si pokladáte otázku, že prečo je v tom našom fajnom šaláte, táto kapustička tak často, verím, že Vám tento článok plnohodnotne odpovedal 🙂

Dovidenia v Délii!

Doprajme si všetko, ale s mierou! :)

Milí naši stravníci, keďže sa blížia jedny z najobľúbenejších sviatkov vianočných, prinášame pre vás tentokrát krátky článok nielen o rizikách prejedania :).

Prejedanie sa počas sviatkov nemá podľa odborníkov dlhú históriu. Charakteristické je hlavne v posledných rokoch v ekonomicky rozvinutých krajinách. „Vyprážané mäsá, rozmanité údeniny, majonézové šaláty, zákusky, hlavne tie krémové, a k tomu namiesto aktívneho pohybu hodiny strávené pred televíznou obrazovkou – to všetko ostro kontrastuje s tým, ako vianočné sviatky prežívali naši predkovia.“

Vianočná hostina sa väčšinou skladala z jednoduchších polievok ako kapustová s hríbmi, šošovicová či fazuľová polievka a zemiakov bez klobás a smotany, ďalej z oblátok s medom, pupákov s makom, vianočky, makovníka či orechovníka a nanajvýš kúska údeného a ryby. Platil prísny pôst, obed zvyčajne tvorili zemiaky bez masti s riedkou nevarenou kapustnicou. Kapor sa na slovenských stoloch postupne udomácnil až po prvej svetovej vojne, s príchodom mnohých českých rodín.

V dnešnej dobe je to ale úplne inak. Väčšina rodín pôst moc nedodržiava a keď náhodou aj trošku áno, tak sa po piatej napráskame šalátom a rybičkou a mnohými inými dobrotami a odfukujeme na gauči. Podľa skúseností lekárov sú vianočné sviatky nielen časom pohody a relaxu, ale aj zvýšených návštev pohotovostí pre vyšší výskyt infekčných hnačkových ochorení, žlčníkových záchvatov, kŕčovitých bolestí žalúdka a iných tráviacich problémov. Dôvodom býva nekontrolované hodovanie, kombinovanie často nekombinovateľných jedál, ale aj málo pohybu. Takýto spôsob stravovania, ako aj prejedanie, nezodpovedá potrebám organizmu, narušuje jeho rovnováhu a vyvoláva niektoré zo spomínaných chorobných zmien.

Čo sa týka kombinácie „tradičných“ vianočných pokrmov, pozor by si podľa nej mali dávať hlavne ľudia, ktorí majú žlčníkové kamene. Na prípravu štedrovečerného šalátu by mali použiť namiesto smotany napríklad nízkotučný biely jogurt či pred použitím mierne obvariť cibuľu. Odborníci deklarujú, že nie sú proti zachovaniu tradičných vianočných jedál, neslobodno však zabúdať na disproporciu medzi príjmom a výdajom energie. Preto zdôrazňujú potrebu dostatočne energeticky náročného pohybu. Takže keď si budete nakladať tretí krát ten fantastický majonézový šalát, tak si spomeňte na krásne miesta, ktoré máme v našom okolí Piešťan, ako napríklad prechádzka v parku, na Červenej veži, na Havrane alebo pre náročnejších Bezovec a choďte spraviť niečo pre svoje zdravie a duševnú pohodu. Rovnaké pravidlá ostražitosti je potrebné cez vianočné sviatky dodržiavať aj pri pití alkoholu. Ľudia by nemali prekročiť odporúčané dávky vhodné pre zdravie srdcovocievneho systému, a teda, muži by mali piť dvakrát dva decilitre vína, najlepšie červeného, a ženy dvakrát jeden dcl vína. A keď sa vám náhodou podarí prekročiť, nezabúdajte na dehydratáciu. 🙂

Rada by som spomenula aj tradície, ktoré niektorí síce poctivo dodržiavajú, ale význam bol dávno zabudnutý. Jeden významovo najkrajší je pre mňa je jedenie oblátok s medom. Požívanie oblátky malo priniesť človeku vnútornú čistotu, pokoj a radosť. Medu sa pripisovala aj magická sila, ktorá má posilniť lásku a dobré vzťahy v rodine. Hovorievalo sa, že ho treba jesť preto, „žeby ľudze buli dobre jag med.“ Ako obradné vianočné jedlo sa podával aj cesnak. Jeho liečivé účinky mali človeku darovať zdravie a dostatok síl na akúkoľvek fyzickú prácu. Z úcty a spolupatričnosti sa prestieralo aj pre toho člena rodiny, ktorý sa z vážnych príčin nemohol zúčastniť na spoločnom stolovaní. Ak sa pri stole zhromaždila celá rodina a nemala žiadneho hosťa, pripravené miesto malo ešte iný význam. Vyjadrovalo ochotu prijímať do domu núdzneho či pocestného.

Či už si vyberiete niektorú z našich obľúbených tradícií alebo si na nás spomeniete a pôjdete na prechádzku, či túru, veríme, že si oddýchnete a strávite nezabudnuteľné chvíle v kruhu rodiny a priateľov.

Krásne a pokojné sviatky Vám zo srdca prajem kolektív Donášky Délia!img_20160803_110858

Zázračná moc kapusty

 1298639075cla_kapusta_hlavkova

Z histórie

Prvá zmienka o kapuste na území Európy sa datuje do roku 500 pred našim letopočtom, kedy ju k nám priviezli Kelti. Dnes už existuje viac ako 400 odrôd líšiacich sa navzájom tvarom listov, pevnosťou a farbou hlávky – od bielej, cez zelenú až po fialovú a purpurovú.

Liečivé účinky

Vedeli ste, že kapusta má vyšší obsah vitamínu C ako citrónová šťava? Že dokáže zastaviť rast zhubných nádorov, lieči žalúdočné vredy, čistí črevný trakt, zabíja baktérie a vírusy a má výrazné detoxikačné vlastnosti? A tento zoznam pozitív z ďaleka nekončí.

Ochorenia pri ktorých kapusta účinne pomáha:

  • žalúdkové a dvanástnikové vredy,
  • chronická zápcha, divertikulóza, narušená bakteriálna flóra v črevách,
  • choroby srdca, hypertenzia, ateroskleróza,
  • osteoporóza,
  • obezita,
  • cukrovka,
  • rakovina.

Červená kapusta

Obsahuje stopový prvok selén, ktorý je dôležitou súčasťou enzýmu nevyhnutného pre fungovanie imunitného systému. Znižuje obsah cukru v krvi, detoxikuje organizmus od ťažkých kovov, pomáha okysličovať svaly, pôsobí proti mužskej neplodnosti. Nezanedbateľný účinok má na sliznicu čriev – poškodené časti slizníc sa pri kapustovej diéte za niekoľko dní dokážu zregenerovať.

Biela kapusta

Obsahuje veľké množstvo kyseliny listovej, ktorá je veľmi dôležitá pre organizmus vystavovaný stresu. Okrem toho v nej nájdeme celú škálu B-vitamínov, vysoký obsah zinku, ktorý je chráni organizmus pred voľnými radikálmi a podieľa sa na regenerácii buniek pokožky, slizníc a červených krviniek.

Kvasená kyslá kapusta

Patrí k najzdravším potravinám a za jej objav môžeme byť vďačný Číňanom. Je obľúbenou prílohou rôznych druhov mäsa, pretože neutralizuje vysoký obsah tukov. Obsahuje veľké množstvo vitamínu B12, ktorý zvyšuje stresovú odolnosť, podieľa sa na správnej činnosti mozgu a nervov, metabolizme bielkovín, tvorbe červených krviniek, raste buniek a kostí. Vďaka množstvu kyseliny pantoténovej má aj kozmetické účinky, prispieva kráse vlasov.

 

Čerpané zo stránky nazdravie.sk