Sedem dôvodov, prečo je káva prospešná

Sedem dôvodov, prečo je káva prospešná

ikonkaKáva nie je len teplá dávka energie, ale môže mať pre vás aj iné výhody. V posledných rokoch a dekádach sa urobilo mnoho výskumov, ktoré skúmali jej vplyv na zdravie ľudí, a v tomto článku sme schopný predstaviť sedem dôvodov, prečo je káva prospešná.

1. Káva je veľmi prospešná pre zdravie pečene

Pečeň je pre telo životne dôležitý orgán z viacerých dôvodov. Pri moderných neduhoch, ako je priveľa alkoholu či fruktózy, je však zraniteľná. Cirhóza je poslednou fázou jej poškodenia a viaceré štúdie preukázali, že káva dokáže riziko jej vzniku znížiť až o 80 %. Najsilnejšie účinky v tomto smere vidno pri aspoň štyroch šálkach denne. Taktiež o takmer 40 % znižuje možnosť rakoviny pečene.

2. Káva zlepšuje mozgové funkcie

Pitie kávy nezvyšuje len koncentráciu, ale aj bráni poškodeniu neurotransmiterov. Výskumy ukázali, že kofeín obsiahnutý v káve podporuje činnosť mozgu, zlepšuje pamäť, zlepšuje náladu a bojuje proti depresiám. Káva takisto znižuje riziko mŕtvice.

3. Káva znižuje riziko cukrovky

Cukrovka typu 2 je v súčasnosti veľmi rozšírená choroba, ktoré pramení predovšetkým z nevhodného životného štýlu. Káva sa však javí ako dobrý nástroj v boji proti nej. Opakovane bolo potvrdené, že znižuje pravdepodobnosť jej vzniku o 23 až 67 %. Každá ďalšia šálka kávy predstavovala zníženie tejto pravdepodobnosti o 7 %.

4. Káva znižuje riziko rakoviny prostaty

Muži, ktorí sa obávajú rakoviny prostaty by mali káve holdovať. Nová štúdia totiž ukázala, že muži, ktorí ju píjavajú pravidelne, majú až o 60 % nižšiu pravdepodobnosť jej vzniku oproti tým, ktorý ju nepíjavajú vôbec.

5. Káva bojuje proti Alzheimerovej a Parkinsonovej chorobe

Káva vám nepodporuje činnosť mozgu len krátkodobo, ale môže ho chrániť aj v pokročilom veku. Viaceré štúdie zistili, že ľudia, ktorí pravidelne popíjali počas svojho života kávu, mali až o 60 % nižšie riziko vzniku Alzheimerovho ochorenia a demencie. Riziko Parkinsonovej choroby sa v takom prípade znížilo o 32-60% .

6. Káva je bohatá na živiny a antioxidanty

Káva nie je len čierna tekutina, ale obsahuje v sebe aj mnoho živín zo svojich zŕn. Šálka kávy obsahuje 6 % odporúčaného denného príjmu vitamínu B5, 11 % vitamínu B2, 2 % vitamínov B1 a B3, rovnako ako 3 % draslíka a mangánu. Taktiež v nej však nájdeme veľké zastúpenie antioxidantov a v modernej západnej diéte dokonca predstavuje ich najlepší zdroj.

7. Káva spaľuje tuky a podporuje výkonnosť

Káva obsahuje kofeín, ktorý je základnou zložkou viacerých spaľovačov tuku, pretože zvyšuje metabolizmus a podporuje oxidáciu mastných kyselín, čím vedie k chudnutiu. Kofeín taktiež podporuje aj výkonnosť a to vďaka niekoľkým mechanizmom. V dvoch nezávislých analýzach sa prišlo na to, že pri cvičení dokáže výkonnosť jedinca zvýšiť až o 12 percent.